Monday, June 20, 2011

فرنگیس با صدای عماد رام: خاطره‌ای ماندنی برای نسل دیروز و هنوز جذاب برای نسل امروز

عماد رام هنرمند و خواننده ایرانی در سال ۱۳۰۹ خورشیدی در ساری به‌دنیا آمد و در سال ۱۳۸۲ خورشیدی در کشور آلمان از دنیا رفت. او از دوران جوانی علاقه زیادی به فلوت داشت و نی‌های خود را سوراخ می‌کرد و در آنها می‌دمید. او در سال ۱۳۲۲ خورشیدی به تاتر روی‌آورد و علاوه بر ایفای نقش کمدین‌ها، در پشت پرده می‌خواند و فلوت می‌زد
در سال ۱۳۳۵ به تهران آمد و به اداره هنرهای زیبا رفت و نت و سازشناسی را نزد استادان موسیقی فراگرفت. او ضمنا دارای مدرک لیسانس از دانشسرای کشاورزی بود. همزمان با انقلاب درسال ۱۳۵۷ مجبور به ترک ایران شد و سرانجام در سن هفتادوسه سالگی (در سال ۱۳۸۲ خورشیدی) در کشور آلمان درگذشت

عماد رام ترانه‌های بسیاری را هم ساخت و هم اجرا کرد، اما از ترانه‌های ماندگار او می‌توان از " فرنگیس" (سروده شده توسط سعید دبیری) و "بهار من گذشته شاید" (سروده شده توسط معینی کرمانشاهی) نام برد که بعدها فرنگیس را سیاوش قمیشی که خود آهنگساز آن است در دو اجرای متفاوت یکبار قبل و بار دیگر پس از انقلاب مورد بازخوانی قرار داد. به باور من اگرچه اجرای این ترانه با صدای سیاوش قمیشی بسیار زیباست، اما زنده‌یاد عماد رام چنان آنرا با احساس درونی و با تمام وجود اجرا کرده است، که توگویی آتشی است به جان عاشقان. ترانه فرنگیس با صدای عماد رام خاطره‌ای است ماندنی، برای نسل دیروز و هنوز جذاب برای نسل امروز



آدرس ترانه در یوتیوب

شب، شب که میشه تو کوچه غم
اشک من میشه ستاره
من، چشمامو به ابرا میدم
آسمون بارون میباره
میخونم آخ که دیگه فرنگیس
عشق تو داغونم کرد
به کی بگم که چشمات
تو غصه زندونم کرد
دلم شده دیوونه
خدا خودش میدونه
کوچه دلش میگیره
سکوتش رو میشکونه
پنجره ها با فریاد
میگن کی باز میخونه؟
میخونم آخ که دیگه فرنگیس
عشق تو داغونم کرد
به کی بگم که چشمات
تو غصه زندونم کرد
من، توی هر دیوار غمگین
اسمتو با اشک میشونم
من، توی هر کوچه خاموش
دیوونه ای بی آشیونم
میخونم آخ که دیگه فرنگیس
عشق تو داغونم کرد
به کی بگم که چشمات
تو غصه زندونم کرد
دلم شده دیوونه
خدا خودش میدونه
کوچه دلش میگیره
سکوتش رو میشکونه
پنجره ها با فریاد
میگن کی باز میخونه؟
میخونم آخ که دیگه فرنگیس
عشق تو داغونم کرد
به کی بگم که چشمات
تو غصه زندونم کرد
میخونم آخ که دیگه فرنگیس
عشق تو داغونم کرد
به کی بگم که چشمات
تو غصه زندونم کرد
میخونم آخ که دیگه فرنگیس
عشق تو داغونم کرد
به کی بگم که چشمات
تو غصه زندونم کرد